‘Wij geloven in kinderbladen als alternatief voor digitale geweld’
De nieuwe uitgeverij De Jonge Lezer neemt vier bladen over van twee uitgeverijen; meisjesbladen Penny en Meiden en jongensbladen Stoer en Goal!. De ondernemers geloven in print.
‘Kinderbladen zijn een krimpmarkt, maar wij geloven dat als je kinderen op de juiste manier bedient kinderbladen een fijn alternatief kunnen zijn voor het digitale geweld,' zegt directeur Tim Smit in FD. De nieuwe uitgeverij speelt in op de trend dat ouders het belangrijk vinden dat kinderen weer wat meer tijd offline doorbrengen. Smit komt van uitgeverij Holco Publications en is niet niet alleen directeur van de nieuwe onderneming, maar ook één van de vier oprichters die het kapitaal bij elkaar hebben gebracht.
De Jonge Lezer koopt het magazine Penny van Holco Publications en Meiden magazine, Stoer en Goal! van ZPRESS Young, meldt Fonk. Alle medewerkers van deze titels worden overgenomen door de nieuwe uitgeverij. De Jonge Lezer is een samenwerkingsverband tussen media investeerder Cor Jan Willig, ex-Sanoma topman Steven Flipse en het huidige management van Holco Publications, Tim Smit en Paul Tuijnman.
Door de overname van de merken ontstaat één van de grootste uitgeverijen voor kinderen en jongeren tot 14 jaar. De nieuwe uitgeverij speelt in op de tendens dat ouders het belangrijker vinden dat hun kind ook offline momenten beleeft. Tijdschriften als een welkome afwisseling van de schermdrukte: een moment van rust, focus en ontspanning.
Lees meer op FD en/of Fonk.