Abonneren  Inloggen

PRINTinspiration & Awards: Wilco, Nic. Oud en Drukkerij de Bij vallen in de prijzen

15 oktober 2024

Printprofessionals uit heel Nederland (en daarbuiten) kwamen gisteren naar het Singer Theater in Laren voor de eerste editie van PRINTinspiration & Awards. Het evenement trok veel belangstellenden die geïnteresseerd waren in de toekomst van print en visuele communicatie. Naast diverse sprekers en netwerkmomenten, stond ook de feestelijke uitreiking van de eerste PRINTmatters Awards op het programma. Trotse winnaars Wilco, Nic. Oud en Drukkerij de Bij mochten een Award mee naar huis nemen.

Tijdens het evenement gaven Probo-directeur Leon van der Meer en commercieel directeur Douwe Pieter van der Galiën bezoekers een inkijkje in de resultaten van hun onderzoek naar de toekomst van print. Daarbij kwamen onder andere trends als creator-economy, hyperpersonalisatie, veranderend zoek- en koopgedrag en het behoud van medewerkers aan bod. Op lange termijn zal print groeien, zo voorspellen Van der Meer en Van der Galiën. De grootse kansen liggen volgens hen in het uitbreiden van het assortiment, slimme automatisering en samenwerking. ‘Samenwerking is de toekomst van print’, aldus Van der Meer.

Probo-directeur Leon van der Meer en commercieel directeur Douwe Pieter van der Galiën: ‘Samenwerking is de toekomst van print’

“Alleen disruptie leidt tot innovatie”

Voor de panelsessie namen vervolgens Sander Sondaal (Ricoh), Bart Lauwaert (Grafische Groep Matthys) en Rinske Haan (Van As), plaats op het podium. Onder leiding van presentator Renze Klamer namen zij een aantal stellingen over print door. Het publiek kon middels een QR-code haar mening delen over de stellingen “Alleen disruptie leidt tot innovatie”, “Bij advies over drukwerk moet duurzaamheid altijd bovenaan staan” en “Specialisatie en innovatie in printmedia is essentieel voor je bestaansrecht”. De uitslagen hiervan waren live op het scherm te volgen.

Panelleden Sander Sondaal (Ricoh), Bart Lauwaert (Grafische Groep Matthys) en Rinske Haan (Van As)

‘Impact-organisaties hebben de toekomst’

Organisatiestrateeg en spreker Joris van Zoelen liet zien hoe impact-organisaties de markt naar de toekomst leiden. Hij legde uit hoe ondernemingen die iets goeds doen voor de wereld (‘organisaties die pluis zijn’), meer aandacht krijgen met minder moeite en makkelijker klanten en medewerkers aan zich binden. Volgens Van Zoelen kan iedere ondernemer beginnen met veranderen, door het stellen van de vraag ‘hoe kan het ook?’ en daarbij te kijken naar de barrierès in zichzelf, de organisatie en de markt. Hij gaf voorbeelden zoals Too Good To Go en The Ocean Cleanup. Organisaties ‘met plannen die iedereen kan begrijpen’ en waarbij maatschappelijke impact gepaard gaat met een kloppend verdienmodel.

Organisatiestrateeg en spreker Joris van Zoelen liet zien hoe impact-organisaties de markt naar de toekomst leiden

Uitreiking PRINTmatters Awards

Na een korte pauze was het tijd voor de uitreiking van de PRINTmatters Awards. In gesprek met Renze Klamer vertelde hoofdredacteur en tevens juryvoorzitter Wim Danhof waarom PRINTmatters dit evenement organiseert. ‘Elke zichzelf respecterende branche verdient een jaarlijkse Award-uitreiking’, zo lichtte Danhof toe. ‘Zeker onze branche, die zich kenmerkt door creativiteit en voortdurende innovatie. Vandaar dit nieuwe initiatief.’

Juryleden John Koekenbier (links) en Dick Naafs (rechts) met Award-winnaar Norbert van Schie van Drukkerij de Bij

Koploper Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: Drukkerij de Bij

Drukkerij de Bij uit Amsterdam liet de andere genomineerden HelloPrint en Sparkles achter zich. Eigenaar Norbert van Schie mocht de Award voor Koploper Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in ontvangst nemen uit handen van jurylid John Koekenbier (Dienstencentrum). ‘Ik had het niet helemaal aan zien komen, maar ik dacht wel dat we een goede kans maakten’, reageerde Van Schie. ‘Bij alles wat het bedrijf onderneemt wordt bewust gekozen voor oplossingen met zo min mogelijk milieu-impact’, las jurylid Dick Naafs (KVGO) voor uit het juryverslag. ‘Drukkerij de Bij laat op een sympathieke wijze zien hoe onze branche zich kan ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid. Een inspiratiebron voor andere printmedia-bedrijven die stappen willen zetten op dit gebied.’

Ronald Bot van Nic. Oud neemt de Award in ontvangst van juryleden Ruud Boer RM (links) en Jeroen Verbrugge (midden)

Printmedia-product van het Jaar: Biosiel® van Nic. Oud

In de categorie Printmedia-product van het Jaar waren het Sample Book van PeterPrint, de Kunstkaart “Kunstwerk van Suzan Drummen” van mijndrukker.nl en Biosiel® van Nic. Oud genomineerd. Die laatste mocht de award voor Printmedia-product van het Jaar mee naar huis nemen.

Jurylid Jeroen Verbrugge (JKV/thinkdesign), motiveerde de keuze van de jury. ‘Biosiel® ziet er mooi uit en is goed bedrukt. Tijdens de beoordeling kwamen de termen toekomstgericht, duurzaam en innovatief regelmatig voorbij. Deze oplossing voor het verzenden van tijdschriften en brochures is een stap voorwaarts in de vermindering van milieubelasting in onze keten. De jury waardeert bovendien dat Biosiel extra mogelijkheden biedt voor communicatie en branding.’ Jurylid Ruud Boer RM (Merk-Expert BV) reikte de Award uit aan Ronald Bot van Nic. Oud. ‘We hebben veel tijd en energie gestopt in de ontwikkeling van Biosiel®. Je kan een idee hebben, maar het moet ook lukken. En het is gelukt!’, reageerde Bot enthousiast.

Juryleden Piet Jorritsma en Loes Hassink met Award-winnaar William Schuring van Wilco en presentator Renze Klamer

Printmedia-onderneming van het Jaar: Wilco

Winnaar van de Award voor Printmedia-onderneming van het Jaar is Wilco. ‘Ik zie een trots gezicht’, constateerde presentator Renze Klamer, die operationeel directeur William Schuring feliciteerde met de titel. ‘Kijk eens wat er hier in de zaal zit, wat hier vertegenwoordigd wordt aan mooie bedrijven’, antwoordde Schuring. ‘En om dan de eerste PRINTmatters Award voor Printmedia-onderneming van het Jaar te winnen, ja dat is geweldig!’ Jurylid Loes Hassink (Hassink Verpakkingsdrukwerk) reikte de Award uit.

Piet Jorritsma (Jorcon) legde uit waarom de jury Wilco tot winnaar heeft uitgeroepen. ‘Wilco is een slagvaardig en betrokken familiebedrijf dat voortdurend investeert in nieuwe technieken om de kwaliteit te verbeteren. Het sterk gegroeide bedrijf kan zeer grote volumes in de markt zetten. Daarmee is het voor menig boekenuitgever in binnen- en buitenland een bekende naam. Qua milieumaatregelen en sociale omgang met medewerkers is Wilco ook vooruitstrevend. Dat is lovenswaardig en slim, want klanten in de boekensector verwachten dat hun partners ook aantoonbare resultaten qua maatschappelijk verantwoord ondernemen laten zien. Wilco is dan ook een mooi voorbeeld van gezond ondernemerschap.’

Hoofdredacteur en tevens juryvoorzitter Wim Danhof en presentator Renze Klamer

Eervolle vermeldingen

In de categorie Printmedia-product van het Jaar was er een eervolle vermelding voor Bakermat Interieur Reclame & Concepting uit Holten, die print toepast op een manier die innovatie, duurzaamheid en design perfect combineert. Bij restaurant Bras-Koer vernieuwde het bedrijf in twee dagen twee toiletgroepen door gebruik te maken van Sign Again als interieurbekleding.

In de categorie Koploper MVO kreeg PaperWise een eervolle vermelding. PaperWise is papier en karton met vezels op basis van stengels en bladeren die overblijven na landbouwoogsten. Daardoor ligt de milieu-impact 47% lager dan bij papier van bomen en 29% lager dan bij gerecycled papier.

Spreker Dominique Schreinemachers sprak over het belang van teamwork en echt luisteren naar elkaar

Dominique Schreinemachers krijgt de zaal muisstil

Spreker Dominique Schreinemachers is één van de weinige vrouwelijke militair vliegers van de Luchtmacht, mediator en gedragsbeïnvloeding-psycholoog. Tijdens haar sessie deelde zij eerlijk en met humor de lessen die zij in haar werk heeft geleerd. Daarin kwam naar voren hoe belangrijk teamwork en echt luisteren naar elkaar is voor het slagen van een missie, maar ook hoe iedereen dezelfde situatie op een andere manier bekijkt, waardoor je eigenlijk nooit 100% zeker kunt zijn van je gelijk. Tijdens de video van haar missie in Afghanistan - waarbij haar helikopter na een beschieting een noodlanding moest maken - kon je in de zaal een speld horen vallen.

Voor iedere bezoeker stond er een mooie goodie-koffer klaar

‘Een dag vol inspirerende verhalen’

Eerder op de dag was uit een live peiling al gebleken dat de meeste bezoekers kwamen om te netwerken. Daar was na het sprekersprogramma volop gelegenheid voor, tijdens de borrel in de sfeervolle foyer van het Singer Theater. Daar stond ook voor iedere bezoeker een mooie goodie-koffer klaar.

‘Een geweldige netwerkdag met vakgenoten’, ‘Een blik op de toekomst van printmedia’, ‘Inspirerend om te horen waar de kansen en mogelijkheden in print liggen’. Het PRINTmatters team is blij met de enthousiaste reacties op deze eerste PRINTinspiration & Awards en bedankt alle bezoekers, sprekers, deelnemers aan de Awards, juryleden en natuurlijk de sponsoren die deze inspirerende dag mogelijk hebben gemaakt!

Benieuwd naar alle foto’s? Bekijk ze hier!

Tekst: Lilian van Engelen | Foto’s: Pim Ras


In het komende nummer van PRINTmatters vind je een fotoverslag van PRINTinspiration & Awards. Wil je dit magazine ook ontvangen, neem dan een proefabonnement.