
“Digital” blijft snel groeien in verpakkings- en labeldruk
De wereldwijde omzet in verpakkingsdrukwerk groeit van 456 miljard euro in 2024 naar 544 miljard euro in 2029. Dat betekent een gemiddelde jaarlijkse groei van 3,6%. Digital printing groeit in verpakkingsdrukwerk met 11,5% omzet per jaar, echter nog vanuit een smal aandeel in de totale markt voor verpakkings- en labeldrukwerk. Dat stelde Jon Harper Smith, consultant bij onderzoeksbureau Smithers, gisteren tijdens “Shaping the Future with Packaging” in Brussel.
Terwijl digital printing in verpakkingsdruk en vooral labels procentueel veel sneller groeit dan het marktgemiddelde van de verpakkingsdruktechnieken, is het goed om drie dingen op te merken:
- Ook in 2029 omvat digital print maar ongeveer 4% van de totale markt van verpakkings- en labeldruk, in termen van waarde (en veel minder in termen van volume).
- In volume blijven ook alle analoge druktechnieken in verpakkingen tot 2029 doorgroeien, dus naast flexo óók offset, diepdruk en de overige druktechnieken die in deze sector worden toegepast. Dit komt omdat de totale markt met 3,6% groeit.
- Flexodruk blijft de veruit grootste druktechniek in verpakkingen, en staat in termen van waarde voor bijna 40% van de totale markt voor verpakkings- en labeldruk. Ook in flexo en offset zien we allerlei verbeteringen op technologisch gebied die de productiviteit en duurzaamheid van deze technieken bevorderen.
- In diverse marktsegmenten binnen verpakkingen zien we een sterke toename van hybrid printing, waarin de voordelen van analoog en digitaal drukken (met name ook variabel printen) worden gecombineerd.

“Shaping the Future with Packaging” vindt plaats op 10 en 11 april in het Sheraton-hotel op Brussel Airport en wordt georganiseerd door Intergraf, de Europese koepelorganisatie van landelijke grafische brancheorganisaties. In de juni-editie van PRINTmatters volgt een uitgebreide samenvatting van het evenement.
Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox